Om att äga och va gla

Sade till mig:

– Du får inte sitta här, det här är en restaurang.

Sade jag:

– Oj, ursäkta, förlåt, jag visste inte, jag trodde det var en helt vanlig sten, jag hade ingen aning om att det var din sten, jag visste inte ens att, men ok, jag förstår, det var bara, jag trodde den här stenen var skapad av kvantfluktuationer som bildat kvarkat som format protoner som tryckts ihop av gravitationen i stjärnor och bildat kiselatomer som spritts i universum,  samlats av gravitation till planeter och smält av värmen från trycket och runnit tills den stelnat och knoppats av till en liten sten, men det är alltså du som har skapat den här stenen, det är din sten, du äger den här stenen, det är din arbetsinsats, din svett, dina tårar, ur ditt blod varde gjutet denna helgedom, en helig sten väsensskild all natur ty du är dess allsmäktige skapare och förvaltare och inget ska komma mellan dig och din sten?

Sade till mig:

– Nä, men det här är faktiskt en restaurang.

Sade jag:

– Oj, jaha, attans, det såg jag inte, jag sitter alltså i vägen här, vilken tabbe, mitt på den här stenen kan jag ju inte vila mina ben, hur skulle det se ut, en människa mitt framför en restaurang, vilken hädelse, vilken vanära, vilken skam för dig och ditt företag. Inte ditt företag? Du bara jobbar här. Ja, ack, vilken girig människa jag är som tar mig rättigheter och sätter mig ner på jorden vi alla är en del av, vilken befläckelse, vilken styggelse, jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag förhindrar din strävan efter pengar och rikedom, hur vågar jag stå i vägen för din giriga kamp för överlevnad på andras bekostnad, inte ska jag sitta här och förneka dig din rätt att ta pengar från människor och ge dom till din arbetsgivare. Att gratis mat skulle vara en mänsklig rättighet är ju helt befängt, det ska såklart kosta, och göda de rika, du förtjänar förstås att ta pengar från andra, naturligtvis ska jag lämna er verksamhet åt sin utsugning, ni behöver verkligen mer pengar era fattiga stackare, du har knappt nån täckning för att kunna läsa alla modebloggarna du följer med din snart fyra månader gamla iPhone.

Sade till mig:

– Kan du gå härifrån nu eller?

Sade jag:

– O ja, goda ängel, din givmildhet, en sällan skådad medmänsklighet, har givit mitt hjärta nytt hopp och en aldrig tidigare upplevd värme, en själaglad vandrare tar jag med mig din ömsinthet och din kärlek till jorden och dess invånare, den kommer hålla mig vid liv mången ensam och kaller natt. Jag är inte bitter!

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

