Inget rum är tomt

Droppformade lågor tynar ensamma bort.
Bara skuggan av en sommarbris finns kvar.
Kall viskar sången om glömskans ljuva bröst.
Ekot omringar mig med fjädernätta kedjor.
Jag vidrör stålet med trevande andhämtning.
Kedjorna skingras i en fantasifull dans.
I mörkret klingar stoftet som ett benbrott.
Ilande sken hugger efter ekot,
men lägger sig som en tunn film över den förkolnade marken.

Hålen varken finns eller har funnits.
Pauserna i visan är det enda som finns kvar av fotavtrycken;
En visa, som skingrats i mitt minne,
likt en hälsning som ingen såg;
en tom hand som aldrig dragit i en kedja, aldrig gnuggats över en eld,
aldrig smekt en kind, aldrig fångat ljuset.
Ekot av ingenting omringar mig;
Stickade gevärsskott och virkade kanonkulor,
som viner likt svalor kring mina stängda öron.
En frisk vind sveper aldrig bort mina tårar av sand.
Mitt huvud vilar aldrig på glömskans ljuva bröst.

Tags:

Leave a Reply

